Affiliate marknadsföring

På senare år har metoderna för marknadsföring förändrats betydligt. Tidigare var det vanligt att företag köpte en helsidesannons i en papperstidning för att få ut sitt budskap. Det förekommer fortfarande, men i allt större utsträckning väljer företag numera att annonsera på internet. Ett bra sätt att marknadsföra sitt företag och sina produkter är att använda sig av affiliatemarknadsföring.

Vad är affiliatemarknadsföring?

Affiliatemarknadsföring är ett sätt för företag att på ett enkelt sätt kunna dra in trafik till sina hemsidor, genom annonsering på andra webbplatser. Det innebär rent konkret att man ansluter sig till ett affiliatenätverk som har flera olika webbplatser anslutna som har erbjudit sig att upplåta sina hemsidor för annonsvisning mot ersättning. Exempelvis kan en hemsida som producerar innehåll om mode visa annonser för ett företag som säljer kläder och då betalar klädföretaget provision för varje klick eller försäljning som hemsidan genererar. Den webbsida som visar annonserna, kallas för affiliate, och den webbsida som tar emot trafiken från annonserna, kallas annonsör.

Nättidningar, bloggar och produktsidor är vanliga affiliates

Det finns många bra webbplatser som upplåter sina hemsidor som affiliates. Affiliatenätverken har många stora bloggar som medlemmar, det stora flertalet av dessa bloggar läses dagligen av många privatpersoner. Många nättidningar som skriver om nyheter, sport eller teknik är också affiliates. Fördelen med att vända sig till ett stort affiliatenätverk är att de delar in sina affiliates i olika kategorier i syfte att kunna matcha rätt affiliate med rätt annonsör. Om du har en hemsida som säljer bilar kommer du bli ihopkopplade med affiliates som har innehåll riktat till motorintresserade personer, på så sätt visas dina annonser bara för personer som potentiellt sett kan vara intresserade av att köpa dina produkter.

Länktips: Hitta-bensinstation.Se

Affiliatenätverken ger statistik i realtid på hur annonserna går

En av de svåraste sakerna med marknadsföring är att mäta vilken effekt marknadsföringen går. Det är generellt svårt att veta vad det är som gör att en konsument köper en viss produkt. Men det är inget problem för den som använder sig av affiliatemarknadsföring. Affiliatenätverken spårar nämligen all aktivitet som sker kopplat till annonsen på hemsidan. Annonsören kan i realtid följa hur många som har klickat på annonsen och hur många som har köpt den annonserade produkten. På så sätt är det mycket enkelt för annonsören att mäta effektiviteten i marknadsföringskampanjen och utvärdera vilket tilltal och vilken grafik i annonserna som leder till mest försäljning.

Kostnaden för affiliatemarknadsföring varierar beroende på prissättningsmodell

Det finns flera olika prissättningsmodeller som affiliatenätverken använder sig av. Ett vanligt sätt att ta betalt på är att annonsören betalar för varje klick som annonsen generar till annonsörens webbplats. En annan prissättningsmodell är att ersättning utges till affiliaten utifrån hur många köp av en viss produkt som kan härledas till annonsen. En tredje modell är att betalning sker utifrån antalet gånger annonsen har visats på hemsidan. I många fall kan man som annonsör själv välja vilken modell som man föredrar, beroende på vilket syfte som företaget har med marknadsföringen. Annonsören kan sätta upp en maxbudget i förväg, vilket innebär att man inte behöver vara orolig inför att kostnaderna ska skena.