Marknadsförings tips och tricks

Marknadsföring är ett nödvändigt element för alla företags långsiktiga framgång, och som alla vet förändras och utvecklas världen inom marknadsföring hela tiden. Effektiva marknadsförare vet vad man ska göra för att locka till sig potentiella kunder. Drömmer du om att bemästra de bästa marknadsföringsstrategierna du också? Fortsätt läsa!

Förstå vilka dina kunder är

Det absolut viktigaste för vilken marknadsförare som helst är att förstå publiken. Att definiera ens målgrupp räcker nämligen oerhört långt för att ditt budskap ska nå fram.

För att förstå vilka dina kunder är så måste du göra en kartläggning av din marknad, det vill säga:

  • Identifiera varför en kund ska vilja köpa din produkt/tjänst
  • Segmentera din övergripande marknad
  • Och undersök din marknad

Det är en naturlig instinkt att vilja rikta sig till så många människor och grupper som möjligt. Men genom att göra detta kommer din marknadsföringsstrategi aldrig att nå en specifik med grupp människor. Dessutom blir din kampanjbudget betydligt mer kostnadseffektiv om du marknadsför till en typ av kunder. Detta gör att du kan skapa en mycket fokuserad kampanj som direkt möter behoven och önskemålen hos en specifik grupp.

Använd minnesvärda budskap

Det finns extremt många sätt att direkt marknadsföra dina produkter och tjänster. Det kan vara svårt som marknadsförare att gå ifrån det konventionella sättet att marknadsföra något på. Men faktum är att ju mer kreativ man är, desto mer sannolikt är det för att man sticker ut och förbättrar sin varumärkesimage.

Spelindustrin, som verkligen blomstrat under pandemin, skulle till exempel kunna nyttja sina omsättningsfria bonusar som en del av deras marknadsföringskampanj. Detta för att visa att de är generösa och vill att spelare ska ha en trevlig tid på deras sajt.

Minnesvärda budskap kan i praktiken se ut på vilket sett som helst, men det handlar om att visa vem man som företag är och vad man har att erbjuda som ingen annan har.

Bekanta dig med SEO

SEO, förkortning för sökmotoroptimering, är processen att designa din hemsida (och dess innehåll) så att den visas nära toppen av listan i sökresultat på en sökmotor. Faktum är att de fem första organiska sökresultaten, efter de betalda annonserna, står för 67% av alla klick vid en sökning. Så ju högre ditt företag rankar på Google desto större är chansen för att en potentiell kund ska hitta dig!

Sökmotoroptimering är något som allt fler företag väljer att fokusera på och därför kommer du som marknadsförare verkligen dra nytta av att besitta kunskaper inom ämnet. Vill du lära dig mer om SEO kan du börja med att läsa Googles grundhandbok om sökmotoroptimering.

Övning ger färdighet

Ett sista tips är såklart det klyschiga påståendet: övning ger färdighet! För oavsett hur många gånger du hört det kommer det alltid vara lika relevant. Att öva sig på marknadsföring och fortsätta öka sina kunskaper varje gång kommer ge dig mycket i det långa loppet. Det spelar ingen roll om du är anställd till en stor franchise, en liten organisation eller frilansar som marknadsförare – ingen föds till en expert eller blir det under en natt. Allt tar sin tid!