Så använder du sociala medier för affiliate marketing

Affiliate marketing är ett av de mest lönsamma sätten för marknadsföring. Dess effektivitet uppskattas redan av företag i olika branscher över hela världen, och dess popularitet växer från år till år. Sociala medier har visat sig vara den kanske mest effektiva affiliate marketing-kanalen, då de är tillgängliga för allt från privatpersoner till stora företag.

Sociala medier är idag så mycket mer än ett sätt att hålla kontakten med familj, vänner och kollegor. Under det senaste decenniet har sociala medier också öppnat dörrarna för att tjäna mycket pengar. Med många sätt att marknadsföra sig på och sälja sina produkter har affiliate marketing blivit bland det mest populära. Så hur använder man egentligen sociala medier för affiliate marketing? Och hur lönsamt är det egentligen? Det ska vi försöka besvara här.

Välj rätt sociala medie-appar

Idag finns det en mängd olika sociala medie-appar att välja mellan när det kommer till affiliate marketing. Vilken plattform du väljer beror såklart på dina mål. Siktar du på att bygga ditt eget varumärke, eller letar du efter leadsgenerering? Oavsett måste du överväga vilka kanaler som används av just din målgrupp, vilka kanaler som dina konkurrenter använder och vilken typ av kanal som sannolikt kommer att engagera din publik.

I Sverige är TikTok, Instagram och Facebook de största sociala medie-plattformarna just nu, vilket även innebär att någon, eller några av dessa är bäst för affiliate marketing. Som du säkerligen själv vet skiljer sig dessa appar dock rätt drastiskt åt, vilket betyder att du måste jobba olika med de olika plattformarna. Olika målgrupper använder även olika sociala medie-appar, och här är det återigen viktigt att du vänder dig till den plattform där din målgrupp hänger.

Rätt affiliateprogram

Att välja rätt affiliateprogram för dina mål är minst lika viktigt som att välja rätt sociala medie-appar. Idag finns det massvis av affiliateprogram att välja mellan, vilket kan göra valet svårt. Det viktigaste är såklart att hitta ett program som passar inom din nisch, annars kommer du aldrig lyckas. Det vill säga att du nog inte ska gå med i ett affiliateprogram för kryptovalutor om du har en Facebooksida om kryptovalutor, eller ett affiliateprogram om smink om din Instagram endast inriktar sig på matlagning.

En annan viktig faktor gällande val av affiliateprogram är såklart även hur bra avkastning programmet ger dig. Provisionen du tjänar på marknadsföringen ska vara så gynnsam för dig som möjligt.

Fokusera på kvalitetsinnehåll

När det gäller det innehåll du använder för din affiliate marketing-strategi är det viktigt att det är högkvalitativt, intressant och användbart. Kvalitetsinnehåll kommer att hjälpa dig att behålla din publiks trovärdighet och förtroende.

Du kommer inte lyckas med affiliate marketing om du bara marknadsför innehåll utan att veta hur man skapar bra och läsvärt innehåll. Annars hade alla varit förmögna affiliate marknadsförare. Detta handlar nödvändigtvis inte om att bemästra det svenska språket, men snarare att veta hur man skriver bra och säljande. Det innehåll du delar med dig av måste vara informativt och övertygande, annars kommer ingen klicka på de länkar du försöker generera leads med.